Kommentar til artikel - erfaringer
Kommentar til artikel - erfaringer
mulepose, søndag 7. februar 2010, 20:46
Kommentar til artiklen: KultuMac: At skifte til at være Mac bruger - det store skridt

At sige jeg er skiftet for nylig er måske en sandhed med modifikationer, da det er lige godt 3 år siden jeg skiftede, men det på den anden side set heller ikke så længe siden. Og jeg vil da godt (relativt) kort fortælle om mine erfaringer.

Ja - det ER meget let at arbejde med en Mac og skiftet går også let. Og så dog... Der var jo en del ting, som fungerede anderledes end jeg var vant til fra Windows. Og jeg tror netop, at det er det største problem for dem som skifter fra Windows: nogle ting skal gøres på en anden måde og i begyndelsen virker det lidt bagvendt. Det er så ikke Mac OS X's skyld, men udelukkende fordi man er vant til Windows. Folk, hvis første computer er en Mac oplever overhovedet ikke disse problemer, fordi de ikke har noget at sammenligne med - de lærer det fra grunden på lige netop den måde. Og synes det er da helt naturligt og meget intuitivt. Og det synes jeg også, når først jeg altså lige havde vænnet mig til det. Ja, faktisk oplever man at de fleste ting (ikke alle, men de fleste) faktisk fungerer meget bedre/lettere og mere intuitivt end det gør på Windows.

Og nu er det som sagt over 3 år siden jeg skiftede og jeg behøver vel næppe sige, at jeg aldrig har fortrudt det? Men mere end det: stadigvæk - efter flere år, bliver jeg mere og mere glad for min Mac! En stor del af tiden havde jeg samtidigt en bærbar Windows-maskine, som jeg brugte dagligt. Og lige så meget som glæden ved min Mac voksede hen ad vejen, lige så meget blev jeg mere og mere træt af min bærbare. Til sidst var det helt enkelt kun økonomien som afholdt mig fra at investere i en bærbar Mac. Mit problem i sammenhængen var, at jeg ville ikke skifte før jeg havde råd til at købe den store 17" MacBook Pro. Det fik jeg så råd til og jeg kunne endelig skille mig af med Windows-maskinen.

Jeg har installeret i Parallels Desktop for Mac, for at kunne køre Windows på den, da jeg havde et enkelt program og nogle enkelte spil, som ikke findes i en Mac-version. Ja - egentlig havde jeg flere favoritprogrammer, som jeg mente jeg ikke kunne undvære, men efterhånden har jeg fundet ud af, at det var noget pjat. Jeg har fundet glimrende erstatningsprogrammer for alt undtagen ét program. Og til min store glæde opdagede jeg, at de fleste af disse programmer var væsentligt billigere end de Windows-programmer jeg havde. Og kan i stort set det samme. Jeg vil vove at påstå, at hvis man ikke har meget specielle behov, så findes der ikke noget program til Windows, man ikke kan finde en ordentlig erstatning til på Mac. Der findes rigtig mange programmer - også gratisprogrammer.

Så nu bruger jeg i stort set aldrig Parallels/Windows mere. For det ene program som ikke findes til Mac og som ikke kan erstattes med et andet, er der et lyst hoved som har fundet ud af at få til at køre direkte i Mac OS alligevel. Nåja, via X11 og noget Framework osv - noget jeg ikke har forstand på, men det behøvede jeg så heller ikke, for han havde lavet det hele, så det bare fungerer. Og der er CrossOver jo en lignende løsning

Nej - problemerne var absolut i småtingsafdelingen og nu findes der vistnok ovenikøbet løsninger til at overføre ens ting fra Windowsmaskinen mere eller mindre automatisk. Det fører mig til én ting til, som jeg godt afslutningsvis vil nævne: når du får en ny Mac og jo gerne vil have tingene fra den gamle med over på den nye. Her er Mac helt enkelt suveræn! Jeg oplevede efter et års tid, at lynet slog ned og slog min Mac ud. Den ville helt enkelt ikke starte op og verstedet bedømte at den ikke stod til at redde (reparere). Harddisken fungerede dog, selv om den havde taget skade og senere måtte aflives, men data var helt uskadte. Så jeg fik den udleveret og monterede den i et FireWirekabinet og sluttede den til den nye Mac, som forsikringen venligst havde stået for. Og da installationen af styresystemet var færdig, så blev jeg spurgt om jeg havde noget jeg ville overføre fra en gammel Mac eller en disk, og det havde jeg jo! Så jeg definerede hvilken disk der var tale om og så startede overføringen. Indrømmet, det tog nok omkring et par timer, da der var tale om ca 200 GB data, men da det var færdigt havde jeg en Mac, som var fuldstændigt identisk med den gamle. Med samme skrivebordsbillede, indstillinger, epostkonti, foretrukne, ja sågar de filer som jeg havde haft liggende på skrivebordet. Programmerne virkede og havde naturligvis gemt alle indstillinger osv. Der var et par enkelte programmer, som havde "glemt" at de var registrerede, hvor jeg måtte indtaste koden igen (det var mest spil, for der er ikke så mange programmer til Mac man behøver at indtaste en kode til).

Når jeg senere købte en ny Mac (konen arvede den gamle), så var det det samme igen: overførte bare alt fra den gamle og fortsatte at arbejde. Det kan man kalde brugervenlighed! Og kan slet ikke sammenlignes med det man på en PC kalder at tage et image af disken, som man så kan bruge for at genetablere sin Windows.

Jeg kunne blive ved i timevis, men jeg lovede jo i begyndelsen at gøre det kort og jeg er ikke sikker på, om jeg egentlig fik holdt det løfte...

Så til alle der er varme på at prøve et skift vil jeg sige. GØR DET! Jeg er 99,9 % sikker på, at I ikke vil fortryde det. Men gør det med et åbent sind. Der findes de Windows-nørder der har prøvet, men egentlig hele tiden (bevidst eller ubevidst) har bestemt sig på forhånd for, at Mac er noget hø. Og har man den indstilling, så skal man bare lade være, for så kommer man til at opleve det netop sådan. Og det er ikke at give det en fair chance. Jeg mener - hvis man kun kan lide ferskner og så alligevel prøver at spise en pære og forventer, at nu har den bare at smage som en fersken, så er man nok lidt naiv. Men er man åben for nogle nye (smags)sensationer, så kan man få en rigtig god oplevelse. Det gælder også med Mac!
16 år med pc
aztian, onsdag 10. februar 2010, 12:12
Få ca 3 år siden var jeg en hardcore pc mand

jeg laver nomal casemoding og var com64 dreng idag er jeg 34 år gammle og laver netcafer personli har jeg haft 47 pc's

pris fra 8000-15000kr per stk pga casemoding

nu kommer min histore og grunden til jeg gik til mac

min far dør for ca 3 år siden og få en masse penge
og da jeg ikke er til biler og alt murlig andet ud over tøj og mit hjem så går jeg maget op i dengang at have en super computer

så jeg gik ind til skod butiken betafon :( ja jeg ved det godt
og bruge 47.000kr på en super pc en vær drenge drøm og gik det hjem noget tid efter og der var super var nok en af de første 3 sLI i denmark på det tids

nå efter 1 månden gik den igang med at frezzzz hele tiden,
jeg var inde med det flere gange og de hade ikke skills til at lave den, jeg gik slev igang med alle min tests ( husk lige på jeg har arb med pc over i 16 år ) og jeg fandt ud af det var varmen
af kortet som ikke kunne . jeg bruge ca 8000kr bare i taxi at kommer frem og tilbage, men i betafon har de nada skills

jeg blev ved og ved og ved, de fatter ikke en skid
til sist fik jeg stess af det, jeg fik så maget stess af jeg blev indlagt af det

min tante køre sagen og jeg fik næsten min alle mine penge tilbage

så ved jule tid var jeg sammen med min han var en mac mand , og vi sad altid mac er best PC er best og pige ude i køkket tænk Gud mænd! mere små drenge

jeg gik med til at købe en af de første MBP Alu
jeg gik den hjem og jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg delete dock icons jeg var ved at gå amork over det

jeg ringet til venen og sagde de fucking mac lort jeg kan ikke
og han grinner af mig, jammen du skal bare tag og lyfte den fra docken .. jeg var WTF ooh

jeg har ikke brug en PC siden og alt mit stess er væk selv om jeg til tider bliver nød til at arb med PC pga arb.

jeg har haft 4 macbooks og 2 imac's

og jeg kan kun sige apple FTW og jeg skal sq ikke på noget måde ha en PC i mit hjem igen!!

mit liv er 1.stess free 2.ja dem som har apple ved jo godt hvor godt der er

men nu kommer det vilde

jeg hade en 09 marts model imac
det var en søndags model flere bugs ved den
jeg var inde med den 3 gange og var lige ved at få stress igen

og jeg ringet til apple og sagde jeg bruger min mac til arb osv osv osv

de sagde ok hr nu skal du høre gik lidt tid
men så sende de bare en ny mac til mig der kom en mand og hente den gammle og par dage efter kom den nye til døren

SERVICE!! TAK apple ikke nok med det
den gammle imac var en 24" og kun 4gb den nye den hade sendt mig var en 27" og 8gb fordi det skulle passe penge jeg hade brugt på den gammle 24"

tak apple tak for alt tak for softwhere + hardware tak for OSX. tak jers ting .. min imac stå næsten tænt 7 dage om ugen 24/7 og ved i hvad ? det køre som en drøm

sorry spelling jeg er ordblind
hov og jeg kan spille alle spil via bootcamp :P

when u go mac you never go back
and thats the real deal
SV: Kommentar til artikel - erfaringer
aztian, onsdag 10. februar 2010, 12:11
Få ca 3 år siden var jeg en hardcore pc mand

jeg laver nomal casemoding og var com64 dreng idag er jeg 34 år gammle og laver netcafer personli har jeg haft 47 pc's

pris fra 8000-15000kr per stk pga casemoding

nu kommer min histore og grunden til jeg gik til mac

min far dør for ca 3 år siden og få en masse penge
og da jeg ikke er til biler og alt murlig andet ud over tøj og mit hjem så går jeg maget op i dengang at have en super computer

så jeg gik ind til skod butiken betafon :( ja jeg ved det godt
og bruge 47.000kr på en super pc en vær drenge drøm og gik det hjem noget tid efter og der var super var nok en af de første 3 sLI i denmark på det tids

nå efter 1 månden gik den igang med at frezzzz hele tiden,
jeg var inde med det flere gange og de hade ikke skills til at lave den, jeg gik slev igang med alle min tests ( husk lige på jeg har arb med pc over i 16 år ) og jeg fandt ud af det var varmen
af kortet som ikke kunne . jeg bruge ca 8000kr bare i taxi at kommer frem og tilbage, men i betafon har de nada skills

jeg blev ved og ved og ved, de fatter ikke en skid
til sist fik jeg stess af det, jeg fik så maget stess af jeg blev indlagt af det

min tante køre sagen og jeg fik næsten min alle mine penge tilbage

så ved jule tid var jeg sammen med min han var en mac mand , og vi sad altid mac er best PC er best og pige ude i køkket tænk Gud mænd! mere små drenge

jeg gik med til at købe en af de første MBP Alu
jeg gik den hjem og jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg delete dock icons jeg var ved at gå amork over det

jeg ringet til venen og sagde de fucking mac lort jeg kan ikke
og han grinner af mig, jammen du skal bare tag og lyfte den fra docken .. jeg var WTF ooh

jeg har ikke brug en PC siden og alt mit stess er væk selv om jeg til tider bliver nød til at arb med PC pga arb.

jeg har haft 4 macbooks og 2 imac's

og jeg kan kun sige apple FTW og jeg skal sq ikke på noget måde ha en PC i mit hjem igen!!

mit liv er 1.stess free 2.ja dem som har apple ved jo godt hvor godt der er

men nu kommer det vilde

jeg hade en 09 marts model imac
det var en søndags model flere bugs ved den
jeg var inde med den 3 gange og var lige ved at få stress igen

og jeg ringet til apple og sagde jeg bruger min mac til arb osv osv osv

de sagde ok hr nu skal du høre gik lidt tid
men så sende de bare en ny mac til mig der kom en mand og hente den gammle og par dage efter kom den nye til døren

SERVICE!! TAK apple ikke nok med det
den gammle imac var en 24" og kun 4gb den nye den hade sendt mig var en 27" og 8gb fordi det skulle passe penge jeg hade brugt på den gammle 24"

tak apple tak for alt tak for softwhere + hardware tak for OSX. tak jers ting .. min imac stå næsten tænt 7 dage om ugen 24/7 og ved i hvad ? det køre som en drøm

sorry spelling jeg er ordblind
hov og jeg kan spille alle spil via bootcamp :P

when u go mac you never go back
and thats the real deal
Hold nu op, hvor er der mange ord...
Ole Mikkelsen, mandag 8. februar 2010, 10:37
- kan det virkelig ikke kortes lidt op?

SV: Hold nu op, hvor er der mange ord...
JE, tirsdag 9. februar 2010, 14:10
Hvordan f...søren korter man op?
je

Mange ord...
mulepose, mandag 8. februar 2010, 15:08
Der er ingen læsetvang....

Næh, men du bad om kommentarer...
Ole Mikkelsen, tirsdag 9. februar 2010, 09:42
- og du skriver ganske enkelt for mange ord til at jeg gider læse det.

Desuden er der ingen mellemrubrikker, altså overskrifter til de enkelte afsnit.

Jeg synes også, at en tekst, der er så lang bør have en konklusion, nu da der ikke rigtigt er en rød tråd gennem det, du skriver.

Ja ok
MacRuS, tirsdag 9. februar 2010, 10:22
Han bedte om en komentar, men ikke om stavefejl og manglende mellemrubrikker. Der er intet konstuktivt i det du skriver, så hvorfor ikke bare lade være?. Men hvis det får dig til at føle dig som et bedre menneske, så er det vel det du skal gøre.

Intet konstruktivt, okay så...
Ole Mikkelsen, tirsdag 9. februar 2010, 12:09
- synes selv, det er konstruktivt at pege på artikler, der giver gode råd til, hvordan man skriver tekster til nettet.

Heri står det blandt meget andet, at tekster til nettet bør være korte, inddelt i små afsnit med konklusioner serveret tidlig i teksten, så læsere kan skimme indholdet.

I øvrigt har jeg ikke kommenteret på stavefejl. Det udsagn må stå for din egen regning :-)

SV: Intet konstruktivt, okay så...
Peter Gersmann, onsdag 10. februar 2010, 11:40
Det er ikke spor konstruktivt eller fair at hakke på folk som giver sig tid og har en reel kommentar.

At du så ikke synes om strukturen... tjah, nu stiller dette forum ikke krav om at man er journalist eller sekretær. Det er kun befriende at ting kommer fra hjertet og ikke er tynget af et diktat om semantisk struktur på indlæg efter en eller anden skole. Desuden er du jo ikke skolemester, og det er svært at se hvad dine links til skriveteknik har at gøre i en tråd der handler om Mac.

Så... tilbage til tråden - og et klap på skulderen til den nye mac-bruger for at give sig tid og kaste sig ud i både mac og forum :-)

I øvrigt...
Ole Mikkelsen, tirsdag 9. februar 2010, 09:52
- og til din inspiration er der rigtigt mange gode artikler på nettet, som kan give god hjælp til at skrive tekster til nettet.

Her er 3 artikler, som måske kan inspirere dig ;-) :

http://dotseo.org/skriv-tekster-til-web/

http://www.wickkommunikation.dk/tekst_til_web.asp

http://skrivtil.net/struktureret_tekst.html

...
Jakob Holm, mandag 8. februar 2010, 15:40
Mine problemer var i første omgang at finde @ og herefter hvordan jeg skulle installere programmer. Fattede ikke rigtig det med at iconet bare skulle trækkes over i applications... Det kunne jo ikke passe at det skulle være så let?? Det skyldes nok alt for mange dårlige erfaringer med M$ ;-)

SV: ...
AndersJ, tirsdag 9. februar 2010, 02:24
Jeg købte også første gang en ibook i min gymnasie tid som bærbar til skolen, og elskede virkelig det simple over mac til det brug jeg havde der.

Jeg solgte den dog kort efter endt skolegang, og vendte tilbage til min stationære pc. På det tidspunkt spillede jeg mange spil, og da udbudet på Mac er så snævert, var det svært og undvære.

Har nu igen solgt min stationære pc og er gået helt over til bare og have en macbook pro. Dog som tiden går, savner jeg mere og mere den casual gaming jeg kunne hoppe på med steam på windows, og spille alle klassikerne.
Jeg ved jeg blot kan installere bootcamp, men det er altså bare ikke det samme, at man skal igennem det for, at kunne game nogle spil. Da det tit blot er en halv time, time ad gangen jeg har lysten til det.

Håber i fremtiden det vil blive nemmere for spiludviklerne, og kunne betale sig for dem, at udvikle flere spil det mac, og få portet de gamle over på en nemmere måde, så man ikke skal igennem bootcamp.

Spil til Mac
mulepose, onsdag 10. februar 2010, 11:11
Der er jo helt klart nogle spil som ikke findes til Mac (endnu) - jeg er selv i den situation. Men der findes dog rigtig mange spil til Mac. Hvis du ikke allerede har været derinde, så prøv www.macgamestore.com - der har jeg selv købt mere end 20 spil. Og der kommer mindst en håndfuld nye hver uge. Og så er det jo ikke den eneste side, der sælger spil til Mac!

Jeg synes også man ser, at mange spil fra PC portes til Mac hen ad vejen. Men vist kunne man da somme tider ønske, at det gik lidt hurtigere med specifikke titler...

Bootcamp
MacRuS, onsdag 10. februar 2010, 12:40
Mulepose npr det gælder spil så kan jeg kun anbefale at få en windows kopi, og så installere det via Apple´s Bootcamp. Så kan du spille alle PC spil i fuld hastighed.

SV: SV: ...
John Hansen, tirsdag 9. februar 2010, 10:36
En nemmere måde end Bootcamp?

Du skal jo bare tænde mac'en og holde "alt" nede... Så kan du komme i Windows.

En pc skal jo også tændes ;)

Debatforum

Seneste
Mest aktive

Log ind

Eksisterende bruger:
E-mail:
Kode:

Log ind

Ny på forum?

Hvis du er ny på forum, er der lidt hjælp at hente.
Vælg et af nedenstående hjælpeemner: